Vaardigheden leren op eigen werkplek
Mensen willen graag doorgroeien en zichzelf blijven ontwikkelen in hun baan. In de zorgsector is deze behoefte niet anders. De veranderende arbeidsmarkt, digitalisering en technologie, en de behoefte aan praktische vaardigheden zijn belangrijke redenen voor onderwijsorganisaties én werkgevers om mee te ontwikkelen in deze verschuiving.
Project: Integratie leren, werken: modulaire leer-werkpaden
Projectleider: Carla Stam van Kollenburg, carlastam@7relevance.com
Organisaties: Stichting Eykenburg, Oldael, Amarosa, Respect
Daarom hebben de organisaties Oldael, Stichting Eykenburg, Amarosa en Respect samen het project Integratie Leren en Werken opgezet. Gezamenlijk hebben de organisaties een modulair leertraject ontwikkeld op basis van losse mbo-certificaten. Het doel is om studenten te laten leren op een manier die past bij hun vaardigheden, ambities en interesses. Maar ook mantelzorgers en vrijwilligers kunnen op deze manier de kans krijgen om onderdelen te volgen en daarmee een mbo-certificaat te halen. Bovendien kunnen deze certificaten als het ware gestapeld worden om op die manier een volwaardig diploma te halen.
Werkplekleren
Met de ontwikkeling van dit leerconcept brengen de organisaties praktijk en opleiding dichtbij elkaar door middel van werkplekleren. Hoe gaat dit in zijn werk? Studenten leren vooral op hun werklocatie en kunnen daarmee mbo-certificaten halen. Dit geeft ze de mogelijkheid om zich te specialiseren of om aan te tonen dat ze specifieke kennis en vaardigheden hebben voor een beroep, zonder dat ze daar een volledige opleiding voor hoeven te volgen.
Zonder oordeel
Uitgangspunt van dit vernieuwende leerconcept is oordeelvrij begeleiden en leidinggeven. Hierbij ligt de focus op een positieve en ondersteunende omgeving. De eerste periode is ingericht volgens het meester-metgezelprincipe, waarbij de begeleider eerst een handeling voordoet, waarna de student het zelf doet. Na deze periode wordt de rol van de begeleider coachend en grijpt hij of zij alleen nog in als de student er niet meer alleen uitkomt.
Dit nieuwe leerconcept heeft al mooie resultaten opgeleverd, met onder andere een ontwikkeldocument. Dit document markeert een omslag in het denken over leren en ontwikkelen in de praktijk voor de deelnemende organisaties. Het project zal dan ook een vervolg krijgen in 2024. De projectleden gaan ook langs bij verschillende zorgorganisaties in de regio, om te presenteren hoe het leerconcept werkt en andere organisaties wellicht te inspireren. Benieuwd naar het leerconcept? Download het ontwikkeldocument aan de rechterzijde van deze pagina.