Wervingscampagne en oriëntatietraject voor nieuwe instromers

Een wervingscampagne die het positieve beeld van de zorgsector uitlicht en meer mensen interesseert voor een baan in de ouderenzorg. Die gaat in 2024 van start. Met gerichte marketing die nieuwe doelgroepen aanspreekt, willen de organisaties de arbeidsinstroom naar de ouderenzorg vergroten. Daarnaast wordt er een oriëntatietraject ontwikkeld waarin mensen kennis kunnen maken met werken in de zorg.

Project: Andere arbeidsbenadering – Vernieuwende profileringscampagne en orientatietraject
Contactpersoon: Marije Dronkers
Organisaties: alle leden ZorgScala

Vernieuwend aan de wervingscampagne is dat hij sterk gericht is op het waarderen van het potentieel, de vaardigheden en ambities van:

  • zij-instromers
  • jongeren die nog niet direct denken aan een baan in de zorg
  • mensen met een niet-westerse achtergrond die niet werken
  • mensen met een niet-westerse achtergrond die werken in een andere sector waar hun vaardigheden minder tot hun recht komen

Kennismaken met de ouderenzorg
Naast het uitrollen van een marketingcampagne wordt er ook een oriëntatietraject ontworpen. Het idee is dat mensen via een van de ouderenzorgorganisaties mee kunnen lopen en zo kennis kunnen maken met de ouderenzorg. Het maakt hierbij niet uit wat hun werk- of onderwijsachtergrond is, als ze maar geïnteresseerd zijn in de zorg. Door mee te lopen in de organisatie kunnen ze een goed beeld krijgen van de ouderenzorg en verschillende functies. Hiermee kan je ook ontdekken waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Daarnaast willen de organisaties begeleiding van een coach aanbieden in het oriëntatietraject, zodat deelnemers goed kunnen evalueren wat écht bij ze past.

Bekwaam in plaats van bevoegd
Het achterliggende idee van dit oriëntatietraject is een reflectie van een bredere beweging naar ‘bekwaam is belangrijker bevoegd’. Hierbij gaat het over wat de mensen kunnen, in plaats van waar ze specifiek bevoegd voor zijn door middel van een diploma. Het gaat immers om de talenten, interesses en ervaring die iemand meebrengt,  zoals zorgzaamheid en leergierigheid. Zo hopen organisaties in de zorgsector dat er meer mensen in de zorg zullen gaan werken, ookal hebben ze daar niet de specifieke opleiding voor.

Thema
Arbeidsmarkt
Soort item
Projecten
Trefwoorden
arbeidsmarkt
bekwaam
marketing
ouderenzorg
samenwerking
vernieuwing
zij-instroom