8 praktische oplossingen voor beter digitaal communiceren in de zorg
Pragmatische aanpak helpt digitale transformatie in de zorg
Digitalisering en voldoen aan altijd veranderende wet- en regelgeving zijn grote uitdagingen waar zorgorganisaties dagelijks mee worstelen. Dat is helemaal niet zo gek gezien de complexiteit van de sector. Maar ondanks die complexiteit doen we het eigenlijk zo slecht nog niet, zo blijkt uit het rapport Digital Transformation: Shaping the Future of European Healthcare van Deloitte.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Nederland namelijk digitale voorloper is binnen Europa. Zo werkt in ons land maar liefst 97% van de zorgverleners met een elektronisch patiëntendossier (EPD) en ook 97% werkt met het digitaal voorschrijven van medicatie.
Wat wel een typisch Nederlands issue is, zo blijkt uit het rapport, is het delen van patiëntendata en digitale communicatie. Vaak staan privacyoverwegingen dat in de weg. Maar liefst 44% van de respondenten geeft aan dat dit een probleem is bij de implementatie van digitale transformaties. Een hoog percentage wanneer je bedenkt dat het overgrote gedeelte van de Nederlandse zorginstellingen al gebruikmaakt van veilige communicatie-oplossingen. Veel organisaties zien door de complexiteit van de sector en wet- en regelgeving niet meer waar ze moeten beginnen en wat ze kunnen aanpakken. Daarnaast is zorg voor patiënten de eerste prioriteit. Digitale communicatie moet die ondersteunen en geen struikelblok zijn.
Zorginstellingen wachten daarom jaren op grote complexe programma’s vanuit de overheid of grote consultancykantoren die uiteindelijk niet aan wensen voldoen. Deze programma’s vragen veel energie en tijd. Dit staat digitalisering en innovatie behoorlijk in de weg. Dit whitepaper richt zich daarom op 8 uitdagingen op het gebied van digitale communicatie die organisaties vandaag al kunnen oplossen, een pragmatische aanpak.
We zien dat organisaties die digitale transformatie binnen communicatie succesvol weten te regelen zich vooral richten op wat ze vandaag wél kunnen doen: de mouwen opstropen en niet afwachten op de holy grail – die eigenlijk niet bestaat. Die Nederlandse mentaliteit heeft ons gebracht tot digitale voorloper in Europa. Laten we het onszelf daarom niet moeilijker maken dan het eigenlijk is.
Lees hier de hele whitepaper.